11-03-2016 - 15-04-2016

15 april 2016 - Placencia, Belize

Het is alweer even geleden dat ik heb geschreven en in de tussentijd ben ik heel wat kilometers verder en heb ik heel wat nieuwe hoogtepuntjes verzameld.
Onze laatste stop in Nicaragua werd San Juan del Norte. Na een boottrip van zeker 6 uur (en dit was met de snelle boot) kwamen we aan in dit jungle dorp. Bij aankomst hebben Sjef en ik nog even baseball mee gespeeld met de locals om de dag erna een tour te maken op een bootje nog verder de jungle in. Diep in de jungle kwamen we terecht bij een indianenfamilie die daar leefde en met de vader van de familie zijn we nog te voet verder de jungle in gegaan. Na deze mooie stop in de jungle met al zijn dieren, gingen we verder naar Costa Rica. We verbleven in La Fortuna en ook hier trokken we er er een dagje op uit. Eerst beklommen we een vulkaan om in het kratermeer te kunnen zwemmen, waarna we weer naar beneden zijn geklauterd om bij een waterval uit te komen. Ook hier hadden we een leuke zwemstop. Om de dag goed af te sluiten, eindigden we onze dag in een hotsprin (een door de vulkaan opgewarmde rivier) met een cocktail in onze hand. Na deze mooie dag was het helaas tijd om afscheid te nemen van Sjef. Hij zou vanuit Costa Rica terug vliegen terwijl Loes en ik onze reis voort gingen zetten naar Guatemala. Via Leon, waar we nog even een stop maakten om onze residencia vrienden op te zoeken en gezellig bij te kletsen, gingen we door naar Antigua in Guatemala. Antigua is een klein stadje met mooie stenen straatjes en gekleurde huisjes. Omdat we nu eenmaal vulkanen aan het verzamelen waren, maakten we vanuit Antigua een intensieve vulcanohike naar de top van de Acatenango (nr. 6 van ons rijtje vulkanen alweer). Met onze backpack met slaapzak, tent en eten op de rug, klommen we ongeveer 6 uur lang omhoog naar de top. Boven aangekomen haalden we de dikke trui (gekocht op het mooie marktje in antigua) toch maar uit de backpack en konden we genieten van een prachtig uitzicht van de uitbarstende buurvulkaan Fuego, waarbij het lava alle kanten op ging. Een avond bij het kampvuur, een nacht in de tent en een paar aardbevingen later, daalden we weer af om onze reis te vervolgen naar Lago Atitlan, een groot meer omring door vulkanen en bergen. Wegens semana santa (de week voorafgaand aan Pasen) en überhaupt tijdens het reizen, veranderden onze plannen vaak. Hierdoor zijn we nog even een nachtje terug gegaan naar Antigua, waar we het onmogelijke waar maakten en in het overvolle en overboekte Antigua nog een slaapplekje vonden dankzij een vriendelijke en behulpzame local. Na een korte nacht vervolgden we onze reis naar Honduras om Honruas nog onveiliger te gaan maken;) Via Copan, waar we oude maya ruines bezochten, gingen we door naar Utila, een eilandje met mooie stranden waar veel backpackers op af komen. Hier kwam ik geheel toevallig nog Jasper, een vriend vanuit de residencia in Leon, tegen die nu samen met zijn broertje ook aan het reizen was. Vanuit Utila gingen we weer terug naar Guatemala, maar niet zonder eerst een stop te maken om te raften. Samen met Loes en vier begeleidende gidsen ging ik de wilde rivier af, al water happend en van rotsen afspringend. Weer een hoogtepuntje erbij voordat we naar het mooie Guatemala terugkeerden.
Onze volgende stop was Semuc Champey waar ik anna (mijn huisgenootje) en haar reismaatje heb getroffen en samen hebben we een mooie dag in semuc champey gehad. Samen met een groepje gingen we onder begeleiding van een gids op pad en gingen we met brandende kaarsjes al zwemmend een grot in, waar we over rotsen klauterden en in het donker het diepe zwarte water in sprongen. Na  de grot vervolgden we onze tocht al drijvend in banden met de rivier mee om te eindigen in e mooie natuurlijke zwembaden van semuc waar we van het ene badje naar het andere badje konden glijden. Na een gezellige dag vervolgden loes en ik onze reis naar Tikal. Dit zou ons laatste hoogtepuntje samen worden. Tikl is een groot gebied in de jungle waarin oude maya ruines gelegen zijn. Na een mooie zonsondergang vanaf een tempoel bekeken te hebben, namen we afscheid en ging ik op weg naar het hotel waar mijn ouders die dag waren aangekomen. Zij zijn ook deze kant op gekomen om me op te halen en er zeker van te zijn dat ik weer naar huis kom Slim van ze want ik vermaak me hier prima;) Samen zijn we de zonsopgang en nog een eer de zonsondergang gaan bekijken en omdat het indrukwekkend blijft en niet verveeld, ben ik die nacht nog terug gegaan met twee amerikanen en een colombiaans meisje. Na de bewaker omgekocht te hebben (het park is namelijk gesloten in de nacht) gingen we met onze zaklampjes en een bewaker aan onze zijde opnieuw het park in. In het donker door de jungle om bij de tempels uit te komen. Wat een ongelofelijk mooi uitzicht, de tempels tegen de sterrenhemel. Heel tof om dit zo mee te mogen maken. Vervolgens ben ik met mijn ouders door getrokken naar Belize. In Belize hebben we ons eerst nog een nachtje in de jungle vermaakt om daarna door te trekken naar de oceaan en te snorkelen tussen de haaien, dolfijnen en schildpadden. Nog maar een paar daagjes en dan land ik dinsdag weer in het oude vertrouwde Nederland. Wat is de tijd voorbij gevlogen!! Iedereen die ik onderweg ben tegen gekomen en die mijn reis zo leuk hebben gemaakt, bedankt! Ik heb er ontzettend van genoten en heb een geweldige tijd gehad hier in Centraal Amerika!!

Adios!

1. Nellie Vullings:
    15 april 2016
    Fenne geweldig wat heb jij genoten ............... maar niet alleen jij ,ook ik heb genoten van jouw belevenissen. Wat zal jij dit gaan missen als jij weer terug bent in Nederland. Geniet nog een paar daagjes met pap en mam van al dit moois
    Goede thuisreis
    Groetjes Nellie en Gert Vullings Houben
  2. Jeanne Nijsen:
    17 april 2016
    Hoi Fenne mooi verhaal en wat een belevenissen allemaal.....
    Geniet er nog even van samen met mam en pap
    Goede terugreis en tot binnenkort
    Groetjes Jeanne
  3. Oma door:
    18 april 2016
    Hallo Fenne wat prachtig dit allemaal mee te mogen maken en te zien hoe moei de natuur is geniet nog heel even Ik ben de soep al aan het trekken en ben blij je in mijn armen te sluiten groetjes oma