12-02-2016 - 10-03-2016

10 maart 2016 - San Carlos, Nicaragua

Ondertussen heb ik ook het tweede deel van mijn reis afgesloten. Ik heb Leon achter me gelaten en ik ben gaan reizen. Het een-na-laatste weekend in Leon ben ik met een aantal andere mensen uit de residencia naar San Juan del Sur, een klein surfstadje, gegaan. Hier hebben la Playa Hemosa (een mooi strand) opgezocht en hebben we mee gefeest tijdens de welbekende (in Nicaragua) Sunday Funday. Daarna was het tijd voor mijn laatste week gynaecologe op de SEH. Hier heb ik mijn laatste VT's en speculumonderzoeken gedaan. Zo kwam er al snel een einde aan mijn coschap en mijn tijd in Leon. In het laatste weekend in Leon was het tijd voor een afscheidsfeestje in de residencia. Na afscheid genomen te hebben, vertrok ik samen met Sjef en Loes (twee andere Nederlandse geneeskunde studenten) naar Matagalpa. Dit is een stad in het Noorden van Nicaragua vanuit waar we een jungle-achtig natuurpark, de Selva Negra, en een waterval hebben bezocht. Onze eerste kennismaking met Matagalpa was echter minder leuk, want na s avonds te zijn gaan eten, werden we bijna overvallen door drie Nicaraguaanse jongens. Gelukkig had ik mijn tas goed genoeg vast en hebben ze die niet mee kunnen trekken in hun poging langs te rennen en een tas mee te krijgen.
Na Matagalpa gingen we verder naar Matiguas, een klein dorpje waar we op aanraden van twee andere geneeskunde studenten nog een kijkje in het ziekenhuis wilden nemen. Zo zijn we nog een dag mee gegaan (na 1,5 uur met 11 personen en een hond in de ambulance gereden te hebben) naar een community in de jungle. De artsen gaan hier één keer in de maand naar toe om een spreekuur te doen, medicijnen uit te delen, echo's te maken en vaccinaties te geven.
De volgende dag stond een lange reis op de planning en drie bussen en één boot later kwamen we aan in Bluefields, vanuit hier hebben we de Pearl Lagoon (een mooi dorpje aan een soort van mee) bezocht en zijn we naar de Corn Islands (tropische mini eilandjes) gevlogen. De cultuur en de sfeer aan deze kant van Nicaragua zijn heel anders dan in het Westen. Waar in het westen meer latino's zijn, is er in het oosten meer sprake van een afro-amerikaanse cultuur. Op de corn islands hebben we ons een week vermaakt met zon, zee, strand en snorkelen en zijn vervolgens met een 12-uur durende boottocht gedurende de nacht terug gegaan naar Bluefdields en de boottocht was een hele ervaring opzich. Meer dan 100 mensen op kleine houten drie laagse stapelbedjes, waarbij soms een hele familie in één bedje lag en de overige mensen waren op de grond te vinden en voor de rest werd alles van bananen tot een  taxi op deze boot verscheept. Nu zijn we in San Carlos (het zuiden van Nicragua) en hebben net twee nachten doorgebracht op een rustig eilandje tussen de locals en vogels en zonder touristen. Morgenochtend gaan we met een boot de jungle in, om daar twee nachten te blijven en vervolgens zal onze reis doorgaan naar Costa Rica om Sjef uit te zwaaien en ons visum te verlengen. Het plan is om hierna door te reizen en het mooie Guatemala te gaan ontdekken:)

1. Nellie Vullings:
    11 maart 2016
    Fenne bedankt dat ik mee mag genieten van jouw belevenissen, geniet nog van de dagen die nog komen, Groetjes Nellie Vullings Houben
  2. Mariet en Wil:
    Ha Fenne, meissie
    Wat een bijzondere reis en wat heerlijk de foto's te zien waarop je duidelijk aan het genieten bent!
    We hopen dat ook de komende tijd alles goed zal gaan en dat je hier ook nog volop van kunt gaan genieten. Veel plezier in Costa Rica en Guatemala.
    Pas goed op jezelf!!
    Veel liefs,
    xxxx Mama
  3. Marielle en thijs:
    11 maart 2016
    Wauww Fenne...heerlijk om je verhalen te lezen en de foto's te bekijken. Wat gaat het snel! Maar super om te lezen dat je het naar je zin hebt. Heel veel plezier nog met reizen de laatste maand .Dikke kus van ons !
  4. Janine Martens:
    Hey Fenne,
    Leuk om even met je mee te kunnen lezen. Ik had verwacht je ergens in Nicaragua misschien wel te kunnen meeten, maar denk dat onze wegen net kruisen. Was in Guatemala, daarna in Mexico en op t moment weer in Guatemala voor een korte tussenstop voor ik door ga naar Honduras en dan Nicaragua. Laat me weten als je binnen een korte tijd in Antigua, Guatemala denkt te zijn, want daar ben ik de komende week nog denk ik! Zou leuk zijn om je even te zien en je co schap verhalen te horen!
    Geniet ervan!!

X Janine
  5. Riet Uijting:
    11 maart 2016
    Hallo Fenne. Als ik je lachende foto's bekijk , nergens een sombere blik, dan gaat het wel erg goed met je. Of is er ook de glimlach bij van de "liefde" die dicht bij komt? Nog beter dat hoort bij het leven. Ik volg je verhalen over de afstanden, dorpen , steden, stranden natuur etcc..alsof jij even van Well naar Leunen fietst! Ik heb de afstanden wat ingeschat niet niks hoor.Geniet nog van alles wat komen gaat vooral Guatamala een vacantie oord, is er nog plaats om alles op te slaan?? Een lieve Geijsterse groet Riet
  6. Marian Bartray:
    15 maart 2016
    Ha Fenne, hier even een klein berichtje vanuit Ysselsteyn. Wat een avonturen en een indrukken allemaal! Wij wensen je nog heel veel plezier daar en alvast een goede en mooie reis naar Guatemala gewenst! Groetjes van ons allemaal
  7. Oma door:
    18 maart 2016
    Fenne wat fjn dat allemaal mee te mogen maken en te kunnen zien en te beleven Aan de mooie foto,s en je vrolijk gezicht is te zien dat je geniet. Nog een paar weekjes en het is weer voorbj. Genet nog en groetjes
    oma
  8. Jeanne Nijsen:
    10 april 2016
    Hallo Fenne wat een leuke fotokes Zo te zien heb je het prima naar je zin...Nog even genieten samen met je mam en pap en dan zit het er weer bijna op. Voor allemaal de groetjes en een goede terugreis. Jeanne