14-01-2016 - 11-02-2016

11 februari 2016 - León, Nicaragua

Ondertussen zijn we alweer bijna een maand verder en vermaak ik me nog steeds prima hier in Leon. Na mijn eerste week in het ziekenhuis ben ik met drie Nederlanders uit mijn residencia en hun spaans lerares een weekendje naar een vulkaan gegaan. Na een lange busreis kwamen we 's ochtends bij de vulkaan aan en toen begon de klim. Met onze backpack achterop de rug, met veel water, eten en een slaapzak, omdat we 's avonds op de vulkaan zouden overnachten. Na een flinke klim, kwamen we boven op de vulkaan aan waar het uitzicht prachtig was en je in de diepte aanlokkelijk in de krater een meer zag liggen. Na de zonsondergang bekeken te hebben, maakten we een kampvuurtje en gingen we slapen onder de sterrenhemel. De dag erna, na de afdaling, kwamen we uit bij een klein dorpje waar een soort van lokaal buitenzwembadje was. Tussen de varkens, kleding wassende moeders en spelende kinderen zochten ook wij hier verkoeling op en het was heerlijk om alle stof van de vulkaan weg te kunnen spoelen. Omdat dit weekend zo goed bevallen was, besloten we twee weekenden later nog een vulcano hike te maken, maar nu zouden we twee vulkanen in één dag doen. We begonnen ook dit weekend weer vroeg in de ochtend en na een stukje gewandeld te hebben kwamen we bij de eerste vulkaan aan. Deze wandelden we naar boven, maar met een soort van snowboard zijn we van deze vulkaan naar beneden geboard!! Hierna gingen we door naar de tweede vulkaan, maar daarvoor moesten we eerst een andere berg over. Dus begonnen we aan onze tweede en derde klim voor die dag! Na een zware hike en de verwachting dat we de top van de tweede vulkaan niet meer zouden bereiken, kwamen we toch nog voor zonsondergang aan! De volgende ochtend als we wakker worden, zien we bij het opkomen van de zon in de verte nog een kleine eruptie van een actieve vulkaan in de verte. Dan beginnen we aan de afdaling en de tocht naar een laguna die we vanaf de vulkaan konden zien liggen. Na ook deze bereikt te hebben, gingen we met de bus weer terug naar Leon.
Zo tussen deze intensieve en leuke weekenen door, ben ik door de week in het ziekenhuis te vinden. Iedere week sta ik op een andere afdeling van de gynaecologie. Ik heb mijn eerste bevallingen gezien, heb kunnen helpen bij het halen van de placenta en heb een vroeggeboorte meegemaakt, waarbij het kindje in een kartonnendoos werd gelegd om te sterven. Ook is er week een franse arts in het ziekenhuis geweest die lezingen en curussen in colposcopie heeft gegeven. Het Spaans is nog lastig te volgen, maar ik doe in dit ziekenhuis in ieder geval genoeg nieuwe indrukken op. Ik heb nog één week te gaan in dit ziekenhuis en dan zal ik op de SEH te vinden zijn.
Tussendoor is er tijd om naar het strand te gaan en heb ik nog spaans les. Afgelopen weekend heb ik nog een tripje naar Somoto gemaakt, een canyon waar je een tocht door een rivier maakt en van rotsen in het water kan springen.
Dit weekend staat een weekendje San uan del Sur op de planning en met al deze plannen vliegt de tijd voorbij!

1. Wil en Mariet:
    11 februari 2016
    Ha Fenne
    Wat leuk om weer een verslagje van je te lezen. Wat maak je veel mee in korte tijd. Gelukkig heel veel leuke en bijzondere ervaringen. Succes en veel plezier verder!
    XXXXXX pap en mam
  2. Riet Uijting:
    11 februari 2016
    Hallo Fenne, Wat een rijke ervaringen, vulkanen, bergen, slapen onder sterren...
    Het ziekenhuis met vele indrukken en handelingen.
    Ik heb de atlas en het woordenboek nodig bij je reis. Geniet er nog van, ik geniet van je
    boeiende reisverslag, Geijsterse groeten van Riet
  3. Oma door:
    12 februari 2016
    H allo Fenne wat fijn dat allemaal mee te maken wat is de natuur
  4. Oma door:
    12 februari 2016
    Hallo F enne wat fijn dat allemaal mee te maken wat is de natuur mooi geniet en ik geniet van je reis en de mooie foto,s Goed dat je in het zieken huis ook nog wat leert het zit er bijna op en dan ben je weer in Nederland geniet en tot ziens kusje Oma
  5. Mirte:
    15 februari 2016
    Ha lief zusje,

Wat een mooie dingen maak je mee en wat een indrukwekkende verhalen van je coschap! Hele leuke foto's, prachtig! Geniet nog volop!

Liefs Mirte
  6. Jeanne Nijsen:
    22 februari 2016
    Hallo Fenne
    Wat een avontuur allemaal
    Een hele levenservaring
    Ik vind het leuk om te lezen
    Geniet ervan, groetjes Jeanne